Menu
BVO logo

Leidinggeven aan virtuele teams: wat en hoe?

Een team leiden is al uitdagend genoeg, maar in de digitale wereld komt er nog een moeilijkheid bij. Teamleden zitten namelijk steeds vaker niet op kantoor, maar werken in de cloud. Dan zijn ze er wel, maar je ziet ze niet. Wat betekent dat voor jouw leiderschap?

Geen donderwolk meer

De digitale transformatie is een feit. Vooral jonge bedrijven als Uber, Amazon en Tesla weten de mogelijkheden van de cloud succesvol te exploiteren: allemaal drijven ze op nieuwe verdienmodellen waarin internettechnologie en klantgemak hand in hand gaan.

Traditionele bedrijven hebben de cloud lang als een donderwolk gezien, maar intussen zien ook zij meer en meer de voordelen van de mobiele internettechnologie. Kostenbesparing, veiligheid en flexibiliteit zijn daarbij de belangrijkste. Daar komt bij dat digitale werkplekken de persoonlijke efficiëntie behoorlijk kunnen vergroten. Voor medewerkers, maar ook voor managers. Ook al zie je ze niet, je kunt in principe (binnen alle redelijkheid) altijd en overal contact hebben met je mensen.

Toch kan het ook lastig zijn, leidinggeven aan zo’n virtueel team. Er komen allerlei uitdagingen bij kijken die maken dat dit echt een andere tak van sport is. Je moet er als leidinggevende bijvoorbeeld voor waken dat werken niet puur een zakelijke transactie wordt, maar dat er ook voldoende sociale aspecten behouden blijven. Meer investeren in de relatie dus.

Communicatie is key

Dat kun je bijvoorbeeld doen door het aantal thuiswerkdagen te beperken (zodat er altijd meer kantoordagen overblijven), maar ook door goed en veel te communiceren met de thuiswerkers. Communicatie is key. Dat betekent dat je, liefst dagelijks, echte gesprekken met ze zou moeten voeren. Via de telefoon, Facetime of Skype. Dat hoeft natuurlijk niet elke dag met álle leden van je virtuele team, maar wissel het zo af dat je iedereen minstens twee keer per week spreekt.

Praat dan niet alleen over het werk, maar juist ook over hoe ze zich daarbij voelen. Een thuiswerker kan al snel in een geïsoleerde situatie of een negatieve spiraal terechtkomen, bijvoorbeeld na een moeilijk telefoontje met een klant. Dan helpt het als je die medewerker even stoom laat afblazen, of hem een persoonlijk advies geeft.

Deadline is deadline

Nog meer dan fysieke teams hebben virtuele teams behoefte aan duidelijke richtlijnen. Ze zijn op zoek naar structuur binnen hun relatief vrije en zelfstandige manier van werken. Communicatie staat ook hier weer centraal. Zorg ervoor dat je precies vertelt wat je van je medewerkers verwacht en laat geen ruimte voor verkeerde interpretaties.

Stel bijvoorbeeld duidelijke deadlines en houd je medewerkers daaraan. Door het hanteren van zulke duidelijke richtlijnen verhoog je niet alleen het verantwoordelijkheidsgevoel van je virtuele teamleden, je zorgt er ook voor dat ze zich persoonlijk betrokken blijven voelen.

Nieuwsgierig naar meer?

Wil je weten wat er nog meer komt kijken bij het aansturen van virtuele teams, volg dan onze training Leidinggeven aan Virtuele Teams. Na afloop van deze training weet je nog beter hoe je overzicht moet houden en beschik je over alle vaardigheden om je virtuele teamleden te stimuleren via verschillende media.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant