Een team is net zo goed als zijn samenstellende leden. Regelmatig krijgen we dan ook ontwikkelvragen voor teamleden die iets al goed kunnen, maar er nóg beter in willen worden. Voor die teams verzorgen we vaak korte interventies om te kunnen bouwen aan vaardigheden.
Mensen geven het meestal al zelf aan. Ze willen zich bijvoorbeeld verder ontwikkelen op het gebied van samenwerken en communicatie, waarbij ze behoefte hebben aan een training als
Feedback Geven en Ontvangen of Verbindende Communicatietechnieken. Hoewel het bij zulke vragen inderdaad eerder om trainingen gaat dan om een ontwikkeltraject, kunnen deze relatief kortere interventies wel degelijk bijdragen aan het effectiever functioneren van teams.
Hoe gaan we te werk? Na een intake met de leidinggevende en/of HR-adviseur vragen we de deelnemers via een intakeformulier naar hun persoonlijke leerdoelen en lastige praktijksituaties. De trainer stemt de training daarop af, eventueel in overleg met de teamcoach. Tijdens de trainingen komen niet alleen feedbackregels of communicatieprincipes aan de orde, ook zoomen we in op de onderliggende belemmerende overtuigingen.
Door de grote mate van openheid die we in onze vaardigheidstrainingen weten te creëren, dragen zij enorm bij aan het elkaar beter leren kennen en het ontwikkelen van een open, lerende teamcultuur. Juist daarom kunnen deze trainingen ook worden ingezet als teamontwikkeling.
Meteen maar even een recent voorbeeld van onze aanpak. Financiële instellingen moeten steeds sneller en flexibeler kunnen inspelen op de behoeften van klanten. Bij een middelgrote bank bestaat daarom de behoefte aan brede ondersteuning en het proactief ontwikkelen van persoonlijk leider- en eigenaarschap. Voor alle medewerkers en leidinggevenden van die bank maakten wij de 1-daagse training Feedback Geven en Ontvangen op maat. Uitgaande van de bestaande teams, kwamen we uit op 29 groepen.
Een zeer gevarieerde en interactieve dag werd het. Niet alleen de regels rondom feedback geven en ontvangen kwamen aan de orde, maar juist ook de onderliggende overtuigingen: waarom doe je het in praktijk toch liever niet of anders? Deelnemers konden volop oefenen met de trainer, de trainingsacteur en met elkaar. Door met het eigen team deel te nemen aan deze training, konden spelenderwijs ook lastige situaties uit de eigen werkpraktijk aan de orde gebracht worden.
Sommige teams en deelnemers verrasten ons echt: in plaats van een casus te oefenen met een willekeurige collega, kozen ze elkaar erop uit: “Luister even, dit is voor mij eigenlijk hét moment om tegen jou te zeggen dat…”. Zo ontstond er een zeer persoonlijke ‘real-life casus’. Daarnaast waren er teams die de behoefte hadden om na de training nog verder met elkaar in gesprek te gaan, onder begeleiding van een teamcoach. Daarmee gaf deze vaardigheidstraining de vonk om met elkaar het echte gesprek te willen én te durven voeren.
Vraag dan onze whitepaper Teamontwikkeling aan en ontdek hoe je meer kunt halen uit je team en teamwork.
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.