Recent onderzoek heeft uitgewezen wat we eigenlijk al wisten: met een hoog EQ bereik je meer, ook in je werk. Sterker nog, mensen die een hoog IQ hebben, maar een laag EQ, zijn minder succesvol dan mensen bij wie dat andersom is. Het goede nieuws: iedereen kan zijn of haar EQ verhogen.
Je EQ gaat over je emotionele intelligentie. Al in onze kindertijd leren we dat intelligentie belangrijk is. Helaas wordt dan vaak het IQ bedoeld, niet het EQ. Je IQ is natuurlijk belangrijk, maar de waarde van je EQ blijft daarbij vaak onderbelicht. Jammer, want een hoog EQ maakt je succesvoller.
De hoogte van je EQ zegt eigenlijk in welke mate je in staat bent jouw emoties in te zetten om te bereiken wat je wilt. En nee, dan hebben we het niet over manipuleren, maar over jezelf goed kennen en de vaardigheden hebben om je communicatie af te stemmen op jouw gesprekspartner. Dat is belangrijk bij alles wat je doet, zowel zakelijk als privé. Daarom geven we je graag een paar praktische tips waarmee je meteen aan de slag kunt.
Mensen willen elkaar vaak aanvullen of bijvallen, juist om duidelijk te maken dat ze echt naar elkaar luisteren. Al doen ze dat dan natuurlijk niet. Echt luisteren gaat zo:
Betrap je jezelf er ook wel eens op dat je tijdens het luisteren al denkt ‘ja, maar…’? Probeer dat eens uit te stellen. Bijvoorbeeld door open vragen te stellen, te knikken en de ander aan te moedigen verder te gaan.
Probeer bezig te zijn met de ander als hij vertelt. En niet met wat jij daarna zelf wil zeggen. Dan kun je namelijk pas écht luisteren naar wat de ander zegt.
Wees je bewust van je lichaamstaal. Oogcontact, een glimlach en een actieve houding zorgen ervoor dat de ander merkt dat je aan het luisteren bent. Daarnaast houdt het jezelf ook scherper.
Wederzijds begrip is de basis voor elke samenwerking en communicatie. Hoe sterk jij ook aan je eigen visie hangt, probeer je open te stellen voor hoe een ander iets ziet. Door je te verplaatsen in die ander, ontstaat er sneller wederzijds begrip. Deze tips helpen:
Probeer er eens achter te komen wat er onderhuids speelt bij de ander. Waarom blijft hij of zij zo op één bepaald punt hameren? Speelt er misschien onzekerheid en zoekt hij of zij bevestiging?
Als iemand het heel belangrijk vindt om op tijd te komen, dan zal hij of zij het ook extra vervelend vinden als jij te laat komt. Als je dit van elkaar weet, ontstaat er als vanzelf meer begrip voor elkaar.
Dat kan met een training als Emotionele intelligentie. Kijk ook eens op www.bvo.nl voor een volledig overzicht van onze trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Heb je vragen over een training of behoefte aan vrijblijvend advies? Neem dan contact met onze opleidingsadviseurs via 035 – 6 956 200 of info@bvo.nl.
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.