VGZ is met ruim 2,1 miljoen verzekerden een van de grootste zorgverzekeraars zonder winstoogmerk van Nederland. De ondertitel van VGZ luidt: met hart voor zinnige zorg. “We staan voor slimmere en betaalbare zorg met meer aandacht voor de patiënt; dus zinniger. Wil je ook daadwerkelijk betekenis geven aan deze woorden, dan moet je als organisatie werken aan wat dit betekent voor het gedrag van medewerkers. De modules die we samen met BVO ontwikkelden, waren al voor een groot deel in de geest van ‘zinnige zorg’ dat later formeel geïntroduceerd werd”, vertelt Jeanien van Es, Human Resources Development Adviseur binnen VGZ.
In 2014 besloot VGZ met BVO in zee te gaan. Jeanien: “Aanleiding voor het zoeken naar een nieuwe opleidingspartner was dat onze zorginkopers al geruime tijd aangaven dat ze te weinig hadden aan de trainingen die ze tot dan toe volgden. Dat waren geen maatwerktrainingen, dus konden ze het geleerde vaak niet specifiek toepassen binnen de praktijk van alledag. We besloten te onderzoeken wat de mogelijkheden waren voor het ontwikkelen van een heel specifiek opleidingstraject voor onze zorginkopers. Daarbij was het voor ons heel belangrijk dat we samen met de opleider konden bouwen aan het traject. BVO zette meteen in op een uitgebreid voorbereidingstraject waarbij managers en medewerkers werden uitgenodigd mee te denken.”
Voor de ontwikkeling van het opleidingstraject werd een zorgvuldig proces bewandeld. Projectleider BVO Bas Rozendaal: “Het doel was te komen tot een opleidingsprogramma dat helemaal aansloot bij de wereld van VGZ. We trokken veel tijd uit om bij medewerkers en managers te inventariseren waar nou exact behoefte aan was. Uiteraard verdiepten we ons ook in de organisatiedoelstellingen.
Na een aantal brainstormsessies binnen VGZ ontwikkelden onze onderwijskundigen een traject met in totaal 6 modules. De modules behandelen elke keer een ander thema.” Jeanien vult aan: “We hebben managers nadrukkelijk betrokken in het totale proces en hen ook medeverantwoordelijk gemaakt voor de inhoud van de modules. Je merkt dat het opleidingstraject breed wordt gedragen en dat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt gevoeld voor het succes.”
Een van de voorwaarden die VGZ stelde was de mogelijkheid om modules los van elkaar te volgen. Jeanien: “We willen voorkomen dat medewerkers makkelijk door een ‘wasstraat’ heen geduwd worden. Uiteindelijk is leren ook een persoonlijke verantwoordelijkheid. Je kunt op elk gewenst moment instappen op een module van je eigen keuze. Als het binnen een bepaalde periode even niet lukt een module te volgen, bijvoorbeeld omdat je het even te druk hebt, dan hoeft dat dus ook niet. Je weet immers dat de module later opnieuw wordt aangeboden. Dat geeft mensen zelf de regie op hun leerweg. Dat vinden we belangrijk.”
Het heeft flink wat inspanningen gekost om de modules zo vorm te geven dat ze helemaal aansluiten bij de wensen van medewerkers. Bas: “Per module is een manager binnen BVO eigenaar. Samen met de opleidingsdesk werkten opleidingskundigen aan het ontwikkelen van modules die aansloten bij de behoefte. De modules zijn vooraf allemaal in pilotgroepen getest. Een van de modules hebben we na de pilot anders opgezet. Na de pilot bleek toch dat de stof niet goed genoeg aansloot bij de wensen van de medewerkers. Op basis van de feedback gingen we terug naar de tekentafel.”
Jeanien: “We hebben flink gepuzzeld met elkaar. Onze gezamenlijke inspanningen resulteerden in een breed gedragen en duurzaam opleidingstraject. We zijn erg trots op dit resultaat.”
De 6 modules worden jaarlijks aangeboden. Locaties regelen, uitnodigingen versturen, e-module klaarzetten, trainingsmaterialen verzorgen; bij de organisatie van een training komt het nodige kijken. Binnen VGZ is Caroline Koen hiervoor verantwoordelijk. Zij werkt hierin samen met projectcoördinator Tinie Prinsen van BVO.
Tinie: “Het in goede banen leiden van dit opleidingstraject vraagt veel organisatie. De zes modules kennen allemaal twee bijeenkomsten. Tussen de bijeenkomsten zit drie weken. Zo kan de informatie een beetje ‘landen’ en kunnen de deelnemers eventuele opdrachten maken. Ook is onze e-Learningomgeving ingericht voor dit opleidingstraject. Per module verandert de groepsgrootte en hebben we andere trainers. In totaal doen er jaarlijks ongeveer veertig zorginkopers mee aan het traject. Het is onze taak dat het allemaal gladjes verloopt.”
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.