Als je een nieuwe medewerker verwelkomt, vraagt dat iets van alle teamleden. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat de aansluiting in het team goed verloopt? En hoe krijg je een nieuwe medewerker zo snel mogelijk up and running?
Dit bespreekt onze programmamanager Aleid Erbrink in deze aflevering van Management moves, waarvoor ze samen met presentatrice Sonja Silva de speeltuin induikt.
Waarom een speeltuin? ‘‘Dat is een plaats waar een heleboel verschillende activiteiten zich verzamelen’’, legt Aleid uit. ‘‘En dat geldt ook voor een team. Als je een nieuwe medewerker verwelkomt, wil je diegene kennis laten maken met alle verschillende activiteiten. Je geeft iemand dus eigenlijk een rondleiding binnen het team.’’
En net zoals elke activiteit in een speeltuin, vraagt elke taak binnen een team om andere vaardigheden. Niet iedereen vindt hetzelfde leuk en niet iedereen is goed in dezelfde dingen. Aleid: ‘‘De taken binnen het team zijn natuurlijk verdeeld over de medewerkers die je op dat moment in het team hebt. Als je daar een nieuwe medewerker aan toevoegt, dan heb je een nieuw speelveld, nieuwe spelers… en dus moet je het opnieuw met elkaar uitzoeken.’’
Het is daarom belangrijk dat de huidige teamleden zich realiseren dat ook zij iets te doen hebben in het aansluiten bij de nieuwe medewerker. Daarbij helpt het als je als leidinggevende op de hoogte bent van de ambities en talenten van de teamleden. Dan kun je daar bij het (her)verdelen van de taken rekening mee houden.
Wat kun je als leidinggevende doen om je medewerker zo snel mogelijk up and running te krijgen? ‘‘Hele praktische dingen’’, zegt Aleid. ‘‘Als iemand op zijn of haar eerste werkdag komt: zorgen dat er een bloemetje is. Zorgen dat de nieuwe medewerker zo snel mogelijk aangesloten is op de communicatie – dus onderdeel is van de mailgroep en de whatsappgroep.’’ Op die manier heeft de nieuwe medewerker meteen het gevoel erbij te horen én kan snel aan de slag.
‘‘Een valkuil voor veel leidinggevenden is dat ze zelf alles willen uitleggen aan de nieuwe medewerker’’, vertelt Aleid. ‘‘En dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Jouw belangrijkste rol als leidinggevende is vooral contact te houden met je nieuwe medewerker en periodiek te vragen hoe het gaat, of ze tevreden zijn en uit de voeten kunnen… Maar laat vooral de informatievoorziening over aan andere collega’s.’’ Op die manier komt de nieuwe medewerker gelijk in contact met andere mensen in de organisatie en kan zo zijn netwerk opbouwen. Daar hoeft een leidinggevende helemaal niet tussen te zitten.
Wil je jouw praktische leiderschapsvaardigheden verder ontwikkelen? Wil je bijvoorbeeld effectiever leren leidinggeven, of zoek je naar handvatten om met specifieke situaties om te gaan? Kijk dan eens bij ons aanbod Trainingen leidinggeven & management. Of neem contact met ons op via 035 – 2 005 215 of info@bvo.nl. We denken graag met je mee.
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.