Als manager bent u niet alleen inhoudelijk verantwoordelijk voor wat er gebeurt in uw team. U bent ook peoplemanager. Dat betekent dat u uw werknemers aanstuurt, coacht en begeleidt. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Wat doet u bijvoorbeeld als uw medewerker zijn emoties bij u uit? Geeft u hem een luisterend oor of weet u zich geen houding te geven? Dit artikel helpt u bij het omgaan met andermans emoties.
Of uw werknemer nu boos, verdrietig of vrolijk is: geef hem de aandacht die hij nodig heeft. Luister naar hem en maak de nodige tijd voor hem vrij. Het is belangrijk dat uw medewerker het gevoel heeft dat hij serieus genomen wordt. Neem hem dus even apart en vraag hem wat er aan de hand is. Zo kan hij zijn verhaal bij u doen, iets wat in veel gevallen al erg opluchtend zal werken.
Het kan zijn dat u in een soortgelijke situatie als uw medewerker heeft gezeten. Misschien herkent u zich in zijn verhaal en hebt u hetzelfde meegemaakt. Waak er in dat geval voor dat u de focus niet naar uzelf verlegt. Het gaat nu om de emoties van uw medewerker, niet om die van u. Wilt u uw eigen verhaal graag delen om daaruit een advies voor uw medewerker te halen? Wacht daar dan mee tot de afsluiting van het gesprek. Zo voorkomt u dat uw medewerker zich niet serieus genomen voelt.
Wil uw werknemer alleen maar even zijn verhaal kwijt? Of is hij op zoek naar iemand die meedenkt over oplossingen? Vraag uw medewerker wat hij van u verwacht. U kunt dan handelen zoals hij het wenst en daarmee voorkomt u het verwijt achteraf dat u tekort bent geschoten.
Sommige verhalen kunnen u erg aangrijpen. Bijvoorbeeld als er een familielid van uw medewerker overleden is of ernstig ziek is. Om u niet teveel te laten meeslepen in de emoties van een ander, is het belangrijk dat u gepaste afstand bewaart. Luister naar het verhaal van uw medewerker en draag waar mogelijk oplossingen aan. Probeer het daarna los te laten, zodat u er zelf niet onder lijdt.
Emoties ontstaan niet vanzelf. Ze zijn een gevolg van bepaalde gebeurtenissen en worden mede gevormd door de context. Zo is woede vaak een gevolg van een onrechtvaardigheidsgevoel en ontstaat verdriet veelal vanuit verlies of mislukking. Is uw medewerker angstig? Dan kan er sprake zijn van faalangst of het gevoel buitengesloten te worden. Misschien is er meer aan de hand in de thuissituatie van uw medewerker of wordt hij gepest door collega’s. In alle gevallen is het noodzaak dat u de oorzaken van de emoties achterhaalt, zodat u samen kunt zoeken naar een passende oplossing.
Natuurlijk is het goed dat u tijd maakt voor uw medewerker als deze u nodig heeft. Maar waarom zou u niet al vooraf de nodige aandacht aan hem besteden? Investeer tijd en moeite in uw personeel, zodat u eventuele problemen tijdig ziet aankomen. Zo kunt u veel negatieve emoties bij uw medewerkers voorkomen en zorgen voor een prettige werksfeer. Voorkomen is immers beter dan genezen!
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.