Concernbreed accountmanagement. De Gemeente Rotterdam is er in 2013 als eerste mee begonnen: accountmanagers van verschillende clusters vormen het aanspreekpunt voor belangrijke partners binnen de stad. Dat is een succes: de gemeente kan nu beter en sneller aansluiten bij hun behoeften en houdt meer tijd over voor belangrijke zaken als werkgelegenheid. Om de accountmanagers te ondersteunen bij het invullen van deze nieuwe commerciële rol in het publieke domein, ontwikkelden wij in co-creatie met de gemeente een totaal nieuwe, dus echt unieke maatwerktraining.
De beoogde training moet de kernvaardigheden van concernbreed accountmanagement centraal stellen. Een behoorlijke uitdaging. Want aangezien de Gemeente Rotterdam de eerste overheidsinstelling is die concernbreed accountmanagement toepast, bestaan hier nog geen trainingen voor. Daar komt bij: met een standaardtraining komen we er niet. Accountmanagement bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, is immers totaal iets anders dan accountmanagement bij een gemeente.
Op verzoek van de gemeente richten wij ons op de accountmanagers Cultuur, de accounthouders voor de culturele instellingen die vier jaar subsidie krijgen. Behalve accountmanager, zijn zij ook beleidsmaker en subsidieverstrekker/ -controleur (‘governance’). Bij het ontwikkelen van de training moeten we dus rekening houden met deze verschillende rollen. Dat maakt onze uitdaging er nog groter op.
Wij ontwikkelen de maatwerktraining in co-creatie met een team specialisten van de Gemeente Rotterdam: de procesmanager Concernbreed Accountmanagement, de leidinggevende van het team Cultuur en de programmamanager van het programma Herijking Governance. Hierbij is sprake van een strakke taakverdeling: de specialisten brengen hun expertise in, bijvoorbeeld in de vorm van leerzame praktijkcases, onze ervaren trainer Wim van Hout heeft de regie in het trainingsproces. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de werkvormen en zorgt ervoor dat de acteurs op de hoogte zijn van de kern van de werkzaamheden van de accountmanagers.
Uiteraard ontwikkelen we de training in nauwe samenspraak met de deelnemende accountmanagers, zodat we de link met de praktijk waarborgen. Gezamenlijk komen we tot een aantal doelstellingen. De accountmanagers:
Aangezien er zoals gezegd nog geen enkele training bestaat op het gebied van concernbreed accountmanagement, hebben we een unieke maatwerktraining ontwikkeld om de geformuleerde doelen te realiseren. De training, die uiteraard praktijkgericht en interactief van aard is, bestaat uit vier modulen van elk drie uur. In elke module staan enkele samenhangende thema’s centraal.
Module 1 Inleiding concernbreed accountmanagement
Module 2 De voorbereiding van een concernbreed accountgesprek
Module 3 Workshopcarrousel Communicatie voor de concernbrede accountmanager
Module 4 De rollen van de concernbrede accountmanager en Governance
Auteur: Wim van Hout, senior trainer Boertien Vergouwen Overduin, m.m.v. Eva van Beek, Beatriz Cueva en Marieke Klein, Gemeente Rotterdam.
Ben je benieuwd naar wat wij kunnen betekenen voor jou en jouw organisatie? Neem dan vooral contact op met je accountmanager. Je kunt ons natuurlijk ook bellen op 035 - 695 62 11 of een mailtje sturen naar info@bvo.nl
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.