Verandering is voor veel organisaties een gegeven. Veranderingen gaan steeds sneller en dit vraagt om nieuwe manieren van werken en nieuwe kwaliteiten van medewerkers. De hoofdvraag is steeds of de medewerkers van nu toekomstproof zijn. Als HR-manager is het dus belangrijk om zicht te hebben op het leer- en veranderpotentieel van medewerkers.
De mate van Learning Agility is per branche verschillend, zoals te zien in onderstaande tabel waarbij Learning Agility binnen een aantal branches is onderzocht. De verwachting is dat Learning Agility binnen de zogenaamde Tech-branches zoals IT, Media, Zakelijke Dienstverlening en energie het hoogst is. Immers veranderd de dienstverlening zo snel dat het noodzakelijk is om bij te blijven met ontwikkelingen.
Opvallend is de Learning Agility binnen de zorgsector. In de Zorg wordt voornamelijk gewerkt aan de hand van protocollen. Protocollen geven aan hoe je in de dagelijkse praktijk stap voor stap moet handelen. De vrijheid van handeling is bij een protocol beperkt waardoor de wendbaarheid van een organisatie minimaal is. Een lagere Learning Agility binnen deze branches is niet direct zorgelijk, maar inherent aan de business. Waar een lagere Learning Agility wel zorgelijk is, is binnen de Retail. De huidige business modellen voldoen niet meer en zijn aan verandering toe.
Als HR-manager is het belangrijk om zicht te hebben op het leer- en veranderpotentieel van je medewerkers. Zo kan je ze beter voorbereiden op de toekomst. Wil je hier meer over lezen, bekijk dan het whitepaper Learning Agility.
In dit whitepaper gaan we in op: