Verzorgt u binnenkort (voor het eerst) een training voor een groep deelnemers? Dan heeft u wellicht nog wat vragen. Hoe maakt u bijvoorbeeld in de eerste bijeenkomst contact? Hoe speelt u in op de wensen van de deelnemers? En hoe kunt u het beste advies geven? Enkele tips voor een goede voorbereiding.
Als trainer wordt van u verwacht dat u weet waar u het over heeft. Zorg dus dat u bekend bent met uw eigen trainingsmateriaal, zodat u goed beslagen ten ijs komt. Maak een draaiboek en richt u daarbij op de kern, zodat u de deelnemers tijdens de training niet overlaadt met onderwerpen.
Wat wilt u uw deelnemers in deze training leren? Welke leervraag hebben de deelnemers zelf? Formuleer een duidelijke en concrete doelstelling voordat u met de verdere invulling van de training aan de slag gaat. Om de juiste weg in te kunnen slaan, moet u immers weten wat uw einddoel is.
Zorg dat u alle randvoorwaarden geregeld hebt (of laat dit doen). Reserveer een geschikte trainingsruimte, zorg voor het juiste trainingsmateriaal en regel de catering. Heeft u voorbereidingsopdrachten bedacht, stuur die dan op tijd naar uw deelnemers. Zo hebben zij voldoende tijd om deze opdrachten te maken, voordat de daadwerkelijke training start.
Contact maken met uw groep deelnemers is van groot belang. Het bevordert de sfeer tijdens de training, maar bovenal zorgt het voor een beter eindresultaat. Bedenk daarom een leuke introductieoefening om elkaar te leren kennen of laat een spraakmakend filmpje zien over het onderwerp van de training. Zoek meteen de interactie op, door bijvoorbeeld een discussie te starten. U krijgt zo een beeld van uw deelnemers en kunt de stof mogelijk nog aanpassen op hun leerwensen.
Al heeft u de training tot in de puntjes voorbereid, soms willen de deelnemers net een andere richting op dan u. Zij hebben bijvoorbeeld andere leerdoelen. Of hun voorkennis is anders dan u dacht. Zorg dat u deze zaken vooraf inventariseert. En speel ook tijdens de training in op de wensen en behoeften van de deelnemers. Luister naar hun vragen en kijk of u daarin tegemoet kunt komen. Op die manier creëert u tevredenheid bij uw deelnemers, en wordt het trainen voor uzelf ook een stuk leuker.
Of uw deelnemers zich nu vrijwillig hebben ingeschreven of de training moeten volgen van hun werkgever: zorg voor een interessant programma! Niets is vervelender voor een deelnemer aan een training dan urenlang te moeten luisteren naar een trainer die zichzelf graag hoort praten. Zorg dus voor afwisseling tussen theorie, oefeningen, rollenspellen en zelfstandige opdrachten. Zo vervelen de deelnemers zich niet en is de impact van de training veel groter.
Auteur: Jacqui Halmans