Er is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de manier en de plekken waar mensen leren (Lombardo & Eichinger; The Leadership Architect). Het resultaat is opmerkelijk:
70% van alle leerervaringen krijgt men op de werkvloer. Vaak als gevolg van nieuwe opdrachten of taken die uitdagend zijn
20% van alle leerervaringen ontstaat door feedback van collega’s en door zelf te kijken naar voorbeeldgedrag bij anderen
10% van alle leerervaringen doet men op in ‘formele’ settings als trainingen, workshops en opleidingen.
Tegelijkertijd blijkt dat deze laatste 10% niet weggelaten kon worden. Zij fungeert als een soort katalysator voor de overige onderdelen. Uit onderzoek blijkt verder dat het meeste leerrendement ontstaat als de verschillende onderdelen geïntegreerd worden. Deze manier van denken en werken is bekend geworden als het 70-20-10 model.
Hoe werkt dit in de praktijk?
In onze trainingen vindt u zoveel mogelijk werkvormen volgens het 70-20-10 model. Deze werkwijze vergroot immers enorm het leerrendement. Naast de ‘formele’ trainingsonderdelen, zijn er de zogenaamde ‘stretchende’ opdrachten, die de deelnemers uitvoeren op de werkvloer. Wij noemen deze opdrachten ‘challenges’.
De challenges die de deelnemers uitvoeren zijn zowel gericht op het bereiken van concreet leerresultaat voor de deelnemer, als op business-resultaat voor uw organisatie.
Meerdere blokken, meer resultaat
Bij voorkeur bestaat een training uit meerdere blokken, zodat we veel kunnen oefenen. Het resultaat is een geïntegreerd, cyclisch programma, dat afwisselend bestaat uit trainingsblokken, challenges op de werkvloer en feedback van collega’s.
Na de challenges vragen we de collega’s van de deelnemers om feedback op de uitvoering van de challenge. In het volgende blok van de training bespreken we de resultaten van de challenges en de feedback. De trainers bespreken met de deelnemers wat goed en minder goed ging en duiden onderliggende patronen en wetmatigheden. Eventueel bootsen we de challenge in de training nog eens na. Zo kunnen de deelnemers in alle veiligheid oefenen. De programma’s worden zo veel effectiever.
Wat zijn de voordelen?
Naast ontwikkeling op kennis, houding en gedrag, leveren onze trainingen direct en concreet businessresultaat op. Vanzelfsprekend spreken we vooraf met u als opdrachtgever af op welk businessresultaat we focussen.
Er is geen transfer nodig. Omdat we de leerervaringen met name op de werkvloer zelf laten ontstaat, is geen transfer nodig van de training naar de praktijk. En hier zit vaak de bottleneck bij (klassieke) trainingen. De training is leuk en inspirerend, maar het leidt niet tot ander gedrag in de praktijk.
Het traject beklijft. Deze manier van werken is geënt op action learning; leren door te doen. Uit allerlei onderzoek blijkt dat dit de meest efficiënte manier van leren is. Immers, mensen onthouden:
90% van wat ze doen
70% van wat ze zeggen of schrijven
50% van wat ze horen én zien
30% van wat ze zien
10% van wat ze lezen
Auteur: Juan Tates