Menu
BVO logo

Gamification: wéér een hype?

‘Gamification’ is leren in spelvorm. Het werkt met online dashboards en met een geestige of spannende verhaallijn. Gamification is ontstaan in de marketing om klanten meer te activeren en te binden. Denk aan Nike+, waar iedere hardloper ter wereld aan kan meedoen door parcourtjes met elkaar te delen en wedstrijdjes te doen onder soortgenoten in jouw omgeving. Daarmee creëert Nike een vaste hoeveelheid loyale klanten. Klinkt prachtig toch? Of is er sprake van een nieuwe hype?

Gamification groeit in ieder geval hard. Voor veel mensen is het echter nog een onbekend begrip. Veel bekender is ‘serious gaming’: leren binnen een voorgeprogrammeerd computerspel. Bijvoorbeeld een managementgame waarin je met anderen strijdt om de virtuele positie van beste CEO.  Net als de vele verslavende spelletjes waarin je je even ‘tycoon’ waant, koning, piloot, of generaal. Je leert steeds slimmer spelen: strategie, behendigheid en snelheid. Steeds weer verder door de beloning van the next level…

Serious gaming
Inkopers van bedrijfsopleidingen zijn vaak geïnteresseerd in ‘serious gaming’: leuk, verleidelijk en modern. Wat wil je nog meer? Hoe leuk het ook kan zijn, het heeft ook nadelen: het is duur. Een op maat ontwikkeld spel kost tonnen. Dat kan nog wel voor grote groepen, maar grotere bezwaren zijn dat je weinig doet aan gedragsvaardigheid en dat het ook niet per se blijkt te werken in de praktijk. De winnaar van Railroad Tycoon is nog niet per se de geschiktste kandidaat voor directeur van de NS…  Serious gaming kampt dus eigenlijk met dezelfde problemen van het vertalen van het geleerde naar de praktijk als het ‘klassieke’ leren.

Gamification in fasen
‘Gamification’ overstijgt juist die dilemma’s. De spelinzet is immers de praktijk zelf, of beter gezegd: de werkelijkheid. Een voorbeeld van gamification: bij een van de grote accountancyfirms zijn seniors en partners  druk;men weet dat veel leads – en dus omzet – blijft liggen. Er zijn veel jonge onervaren consultants die dat kunnen oppakken, maar dan moeten ze wel kunnen en durven. Wat te doen? Een salestraining? Nee een gamified traject. Alle jonge consultants mogen meedoen. Fase 1: maak een team met een strategie om zo veel mogelijk leads te creëren en te verzilveren. Fase 2: elk team presenteert zich in het spel op een virtuele aandelenmarkt. Partners kopen elk aandelen in één team. Hoe groter de bereikte aandeelwaarde, des te meer steun van een ervaren partner. Fase 3: teams gaan aan de slag en leren echte leads te verzilveren. Fase 4: de beste teams worden beroemd! De resultaten: in zeven weken zijn 571 nieuwe leads gegenereerd!  Kosten van het spel: 1,8 ton. Het resultaat? Leads verzilveren is voor een grote groep een nieuwe vaardigheid en een alledaagse activiteit geworden. Ander of nieuw gedrag dus en ook nog eens in de praktijk.

Verleidende katalysator
Bij Ahold doen we met @Hand (onze partner in gamification)  een ‘gamified’ traineetraject. In plaats van alleen de welbekende trainingsmodules met praktijkopdrachten nemen 80 trainees gedurende twee jaar deel aan een ‘Europees Retail Tycoon Spel’. Teams kunnen de meeste punten verdienen met feedback op (ondernemend) gedrag. Training en coaching gaat hier ‘on demand’: alleen dat wat jij nodig hebt. Training en opleiding worden individueel ‘ingekocht’, zonder opgelegde structuur. Het spel werkt als verleidende katalysator. Ondernemend, écht, en leren en presteren gaan hand in hand. Bovendien speelt het ook in op de typische behoeften van jongere generaties: spannend, snel, direct, concreet en samen, ook al werkt gamification ook prima voor oudere generaties.

Gamification is nu een groeier op de markt voor training en cultuurverandering. Het is vast een hype, maar wel een veelbelovende. De resultaten die er nu mee geboekt worden zijn té aantrekkelijk om te laten liggen. Gamification biedt oplossingen voor typische dilemma’s waar bedrijfsopleidingen mee kampen, van ‘waarom moet ik naar deze training?’ tot ‘hoe meten we de resultaten van de opleiding’? Gamification verleidt, activeert, maakt talent en gedrag zichtbaar en is volstrekt transparant in het meten van resultaat. We zijn dus druk bezig om opleidingstrajecten te ‘gamificeren’. Daarom aan u de vraag: ‘Are ýou Game?

Door: Roald Pool

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant