Menu
BVO logo

Leren en ontwikkelen: hoe doen ze dat bij Johnson & Johnson?

“Ga altijd op zoek naar jouw innerlijke drive”

Je komt de naam Johnson & Johnson elke dag wel tegen, bijvoorbeeld op een fles mondwater of op verzorgingsproducten voor baby’s. Niet raar, want we hebben het over dé multinational op het gebied van gezondheidszorg. Hoe gaan zij om met leren en ontwikkelen? We vragen het Hester Heemskerk, HR Lead bij de farmaceutische tak van Johnson & Johnson Nederland.
 

June Development Month

“Bij Johnson & Johnson Nederland werken 2.500 medewerkers verspreid over zeven vestigingen. In zo’n grote organisatie is het een uitdaging om alle medewerkers individueel te bereiken,” zegt Hester Heemskerk. “Daarom organiseren we elk jaar de June Development Month, waarin we mensen door middel van workshops proberen te triggeren om na te denken over hun eigen ontwikkeling. “En of je nu onderzoeker op de R&D-afdeling bent of in de fabriek werkt: de meeste loopbaanvragen zijn universeel. Alleen de antwoorden verschillen, maar daar zul je toch echt zelf naar op zoek moeten.”
 

Wat wil je nou écht?

De workshops tijdens de June Development Month zijn bedoeld om medewerkers te laten nadenken over wat zij écht willen. Los van een hoger salaris of een vierdaagse werkweek. Hester: “We willen ook laten zien dat je het gesprek over jouw eigen ontwikkeling eigenlijk altijd kunt voeren. Niet alleen met je leidinggevende of collega’s, maar ook met je buurvrouw.”
Volgens Hester ligt de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling dus slechts deels bij leidinggevenden en vooral bij medewerkers zelf. “Door regelmatig te reflecteren krijg je meer zelfinzicht en wordt je leervraag vanzelf duidelijker. Ik ben er overigens wel heel kritisch op dat deze aansluit bij je huidige functie. Ik vind dat je eerst naar een gewenste volgende rol moet toegroeien. Dan kijken we vervolgens, als je die functie gaat vervullen, naar wat je nodig hebt om te kunnen excelleren.”
 

Kwetsbaar opstellen

Hester beschouwt ontwikkeling als een combinatie van leren, doen en ervaren. “Ik ben ervan overtuigd dat je veel meer leert door dingen daadwerkelijk te doen dan door in een klaslokaal te zitten. Ook vraagt het iets van jezelf. Ontwikkeling kost tijd en energie. Bovendien moet je je willen én durven ontwikkelen, door je tijdens een training of cursus open en kwetsbaar op te stellen.”
Johnson & Johnson biedt zelf trainingen en cursussen aan, maar werkt ook veel samen met Boertien Vergouwen Overduin . “Medewerkers kunnen bij ons kiezen uit een intern en extern aanbod. Als medewerkers met elkaar een cursus volgen, kunnen we bepaalde culturele aspecten van Johnson & Johnson nog eens goed meegeven en bouwen medewerkers aan een intern netwerk. Zelf ben ik ook een groot voorstander van externe trainingen en cursussen. Buiten de deur zijn levert vaak frisse, nieuwe ideeën op. Bovendien maak je tegelijkertijd kennis met mensen van andere organisaties.”
 

Coproductie Leadership & Empowerment

Een mooie coproductie met Boertien Vergouwen Overduin en Johnson & Johnson is het interne Leadership & Empowerment programma. Hester is er erg trots op: “Boertien Vergouwen Overduin won 3 jaar geleden een pitch om dit samen met ons te mogen ontwikkelen. Inmiddels volgden al 250 medewerkers in teamverband het intensieve programma, dat in totaal 40 dagen duurt. ” Het programma past goed bij de filosofie van zowel Johnson & Johnson als Boertien Vergouwen Overduin, vindt Hester. “Het gaat ons echt om het teweegbrengen van een duurzame gedragsverandering. En dat kost nu eenmaal tijd”.
Over de samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin is Hester enthousiast. “We hebben elkaar in de afgelopen jaren steeds beter leren kennen. Wij kiezen heel bewust voor elkaar. Daarin zit ook de kracht van onze samenwerking. We gaan er beiden vol overgave voor.”
 

Non-stop ontwikkeling

Hester ziet leren en ontwikkelen als niets minder dan een noodzaak. “Ieder mens is onderdeel van een groter geheel. Of dat nu een bedrijf, groep of familie is. Niet alleen de externe omgeving verandert constant, ook jijzelf verandert. Jouw eigen wensen en behoeften zijn namelijk ook afhankelijk van dingen die je meemaakt en de levensfase waarin jij je bevindt. Die continue verandering vraagt om non-stop ontwikkeling. Opleidingen, trainingen en cursussen zijn goede handvatten om mensen verder te helpen.”
Toch begint ontwikkeling bij reflectie, benadrukt Hester. “Ik was vorige week op een stilteretraite, waarin ik de ruimte, tijd en rust vond om weer even goed naar mezelf te luisteren. Waar leidt de waan van de dag mij naartoe en is dat wel de richting die ik zelf op wil? Vaak wordt er uit angst of veiligheid voor een bepaalde weg gekozen. De vraag is of dat wel de juiste weg voor jou is.”
 

Beter worden in wat je al goed kan

 “Het gaat om jouw innerlijke drive. En wees daar vooral eerlijk in naar jezelf. Ontwikkeling is niet inzoomen op hetgeen je nog onvoldoende beheerst. Je bent niet verplicht om ergens beter in te worden omdat je leidinggevende dat zegt. Je kunt er ook voor kiezen om nóg beter te worden in iets wat je al goed kan. Want wat houdt je eigenlijk tegen om je kwaliteiten breder te delen? Ik merk dat in mijn werk bij Johnson & Johnson ook: als een medewerker op de juiste plek zit, dan voel je bijna letterlijk de kracht en overtuiging die hij of zij uitstraalt. En daar gaat het uiteindelijk om.”
 

Benieuwd naar meer?

Ben je benieuwd naar wat wij kunnen beteken voor jou en jouw organisatie? Neem dan contact op met onze adviseurs. Je kunt ze bereiken via incompany@bvo.nl of 035 - 695 62 11.
Deel dit artikel

Wellicht ook interessant