Innovatief Leren. Wanneer investeren in een experiment?
Op Maandag, 26 Mei, 2014, 09:27
De ontwikkeling van nieuwe technologie en nieuwe wetenschappelijke inzichten gaat razendsnel. Dit levert ons allerlei nieuwe mogelijkheden en middelen. En in het kader van innovatief leren is de vraag hoe de enorme potentie hieruit benut kan worden, en hoe we überhaupt weten of iets potentie heeft. Door nieuwe technologie verspreidt nieuws zich sneller en breder, waardoor we eerder op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Maar dit maakt innoveren en vernieuwen niet altijd makkelijker, want hoe blijf je door de bomen het bos zien en waar investeer je in?
Innovatie
De Van Dale vertaalt innovatief als ‘vernieuwend’ en dat impliceert dat we als innovatieve opleider nooit klaar zijn. Innovatief leren betekent dat we onszelf constant uitdagen om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden. Zijn er nieuwe apps, devices of onderzoeken beschikbaar, dan gaan wij ermee aan de slag om te ontdekken wat dit in termen van leren kan brengen.
We kunnen allerlei spectaculaire middelen introduceren in ontwikkelprogramma’s, maar deze moeten wel waarde toevoegen voor de klanten. Daarom bekijken we bij het testen deze nieuwe mogelijkheden altijd vanuit een aantal perspectieven. Hieronder een aantal van die perspectieven.
1. Kan het middel leerrendement vergroten?
Denk bijvoorbeeld aan het aan de neurowetenschappen verbonden breinleren. Door de inzichten hieruit toe te passen in leren, weten we of het rendement van wat iemand leert in bijvoorbeeld een training omhoog kan.
2. Maakt het leren efficiënter?
Smartphones en de juiste apps maken het mogelijk om onafhankelijk van tijd en plaats nieuwe dingen te leren. Deze gebruiken we bijvoorbeeld in leertrajecten voor salesmedewerkers die veel op pad zijn. De tijd die ze aan het leren besteden is hetzelfde als bij conventionele leermethodes, maar ze kunnen dit echter zelf slim indelen.
3. Maakt het leren leuker?
Dit is stiekem natuurlijk nauw verbonden aan leerrendement. Want uit de neurowetenschap weten we dat (positieve) emotie gerelateerd aan leren de retentie van stof kan vergroten. En dit is een belangrijke pijler voor leertrajecten, want weerstand om te leren heeft immers een negatief effect. Als nieuwe middelen leren leuker maken, dan is dit in veel gevallen de investering in het middel waard. Natuurlijk moet je kritisch zijn, maar alle kansen die we zien om met vernieuwing leren leuker te maken grijpen wij aan.
4. Wordt het gewenste gedrag er aantrekkelijker door?
Als organisatie heb je een doel met een opleidingstraject. Als het bijvoorbeeld gaat om de Wet Financieel Toezicht, dan is je doel dat je medewerkers slagen. En als je een organisatieverandering doormaakt vraag je soms compleet nieuw gedrag van je medewerkers. Bij punt drie hebben we het over de mogelijkheid de weg naar het doel toe leuker te maken. Maar als een middel of inzicht het gewenste doel zelf aantrekkelijker maakt, dan verlicht het voor veel mensen ook de weg er naartoe. Een mooi voorbeeld is gamification, waarbij we van delen van het (nieuwe) werk een spel maken dat leuk is om te spelen. Hierdoor wordt het gewenste gedrag of doel aantrekkelijker, omdat je er bijvoorbeeld iets mee kunt winnen.
5. Maakt het ontwikkeling inzichtelijk?
Wij streven altijd naar rendement, en als het even kan naar zichtbaar rendement. We experimenteren graag met nieuwe middelen en mogelijkheden om ontwikkeling inzichtelijk te maken. Zo wordt voor onze opdrachtgevers duidelijk wat een ontwikkeltraject heeft opgeleverd. Omdat zichtbare ontwikkeling ook de student motiveert, streven we ernaar ook de individuele ontwikkeling inzichtelijk te maken. Dit doen wij bijvoorbeeld door gebruik te maken van een online leerplatform waarmee de deelnemers snelle feedback aan elkaar kunnen geven en we door middel van learning analytics persoonlijke ontwikkeling zichtbaar maken. Dit motiveert om door te gaan en verder te groeien. Als je niet ziet wat het volgen van een training oplevert, is de kans dat je het geleerde toe blijft passen namelijk bijzonder klein.
Doorlopend experimenteren
Dit zijn enkele van de perspectieven die wij gebruiken bij het vormgeven van innovatief leren. We experimenteren hierbij met de dingen waar we potentie in zien. Nu is dat bijvoorbeeld het combineren van intervisie met het volgen van een MOOC. Werkt een idee goed, dan passen we dat op grote schaal toe. Zo niet, dan gaan we verder met het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Zo kunnen wij onze klanten steeds op de hoogte houden van de nieuwste en meest effectieve inzichten en middelen. Dit kunnen we echter nooit zonder onze klanten. We zoeken daarom altijd naar klanten die bereid zijn om nieuwe dingen uit te testen.
Tom Bos