Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bevlogen medewerkers productiever zijn en tot meer tevreden klanten leiden. Bevlogen medewerkers zijn bovendien vitaler. Ze presteren beter, verzuimen gemiddeld 35 procent minder en zijn maar liefst 60 procent minder vaak betrokken bij bedrijfsongevallen. Het is dus belangrijk dat je medewerkers ‘er zin in’ hebben. Die zin kun je als werkgever niet voor iemand maken, maar je kunt ‘m wel stimuleren. 3 tips.
Vraag aan medewerkers zelf wat er sneller, handiger, beter, soepeler of klantgerichter kan. Laat medewerkers nadenken over hoe zij het beter kunnen doen voor de klant. Wat zou de klant willen en hoe kunnen wij daarop inspelen? Vraag aan helpdeskmedewerkers een top 10 samen te stellen van de meest gestelde vragen. Probeer samen een rode draad te ontdekken en kijk naar mogelijke structurele oplossingen. Zo ga je het samen beter doen voor de klant en dat motiveert!
Pluis uit waar medewerkers energie van krijgen en wat energielekken zijn. Denk aan teams die niet goed functioneren of een medewerker die geen goed contact heeft met zijn leidinggevende. Let op: luister niet alleen naar medewerkers met de grootste mond, maar vraag de mening van alle medewerkers. Samen zoeken naar energielekken en daar korte metten mee maken bevordert de bevlogenheid van medewerkers. Maar ook: zoek uit waar medewerkers trots op zijn en waar ze warm voor lopen. Dat smaakt naar meer!
Beter worden in je vak, je professionaliseren, je breder ontwikkelen. Elk onderzoek toont het belang van leren aan. Niet alleen om als medewerker mobiel te blijven maar beter worden in wat je doet, bevordert de bevlogenheid. Niets is immers leuker dan te doen waar je goed in bent. Zorg ook dat collega’s van elkaar weten waar ze goed in zijn. Door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten, neemt het succes als team toe.
Lees dan Perform, het nieuwe magazine van Boertien Vergouwen Overduin. Boordevol interviews, achtergrondverhalen en actualiteiten. Een must voor iedereen die bezig is met persoonlijke ontwikkeling.
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.