Als manager leg je de verantwoordelijkheid steeds vaker waar hij hoort: bij de mensen op de vloer. Logisch, want zij doen het werk. Maar hoe houd je je medewerkers scherp? Lees onze 5 tips voor het geven van feedback die echt aankomt.
Of je nu een compliment geeft of kritiek uit, als manager wil je natuurlijk altijd de relatie met je medewerkers zuiver houden. Dat is niet altijd eenvoudig. Het geven van goede feedback begint met het formuleren van een helder doel: wat wil je er precies mee bereiken? Wil je bijvoorbeeld een ‘sorry’ horen of de toezegging van ander gedrag? Of wil je iemand meer zelfvertrouwen geven of belonen voor zijn prestaties?
Goede feedback is specifiek. Stel, je krijgt het compliment dat je altijd zo opgewekt bent. Leuk om te horen, toch? Maar hoe leuk is het als iemand zichzelf nader verklaart: door je open blik en nieuwsgierige houding straal je zoveel positiviteit en enthousiasme uit dat je collega’s er vrolijk van worden. Vermoedelijk komt het tweede compliment nog veel meer binnen, omdat dit zo het effect van je gedrag verwoordt. Voor het uiten van kritiek geldt hetzelfde: hoe specifieker, hoe beter.
Geef alleen feedback die je ook echt meent. Juist bij het ontvangen van complimenten of kritiek zetten mensen hun voelsprieten uit. De kracht van een oprecht compliment is dus groot. Kritiek krijgen is natuurlijk nooit echt leuk, maar toch kan een weldoordachte, specifiek geformuleerde verbetersuggestie ook gewaardeerd worden, mits hij oprecht is. Wie eerlijk is, stelt zich namelijk ook meteen kwetsbaar op. Dat voelen mensen.
Bij de sandwichformule is de kritiek het beleg tussen twee boterhammen: complimenten-kritiek-complimenten. Niet doen. Het effect van deze formule is namelijk dat zowel de complimenten als de kritiek minder effect hebben op de ander. Het compliment wordt afgezwakt door de kritiek en vice versa. Bovendien: de medewerker die deze sandwich op zijn bord krijgt, verwacht hem de volgende keer weer. Zo vertrouwt hij je complimenten minder en verwacht hij altijd nog kritiek.
Zowel complimenten als kritiek zijn niet altijd makkelijk om te ontvangen. Bied je medewerker altijd de gelegenheid om het compliment of de kritiek te begrijpen en erop te reageren. Luister aandachtig naar die reactie. Ga na of je feedback is aangekomen op de manier hoe jij hem hebt bedoeld en of de ander er iets mee kan of wil doen. Verduidelijk je feedback als dat nodig is. Kortom: ga met elkaar in gesprek. Pas dan geef je effectieve feedback.
Bekijk onze training ‘Feedback geven en ontvangen’.
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.