VVV Nederland faciliteert en ondersteunt de 85 VVV-organisaties in Nederland die hun stad en/of regio promoten en zo een bijdrage leveren aan de lokale en regionale economie.
De VVV moest de VVV 2.0 worden. Een moderne organisatie, onderscheidend in excellent gastheerschap. Een organisatie waar bezoekers, zowel online als in de vestigingen, graag komen omdat ze er verrast worden door de persoonlijke en inspirerende benadering. Boertien Vergouwen Overduin was partner in dit traject en heeft in nauwe samenwerking met de VVV aan diverse modules op het gebied van gastheerschap gebouwd. De opdracht was om vanwege een relatief beperkte financiële armslag de kosten laag te houden. Daarnaast mochten medewerkers niet lang weg zijn van hun werkplek en moesten er betekenisvolle interventies gecreëerd worden.
Samen met de VVV hebben we slimme leerinterventies bedacht die pasten binnen de financiële mogelijkheden én die veel impact hadden. Een van de ontwikkelde trainingen was de VVV Agentschapstraining. Hierbij werd de kennis over het merk VVV vooraf opgedaan door middel van e-learning. De klassikale training werd gegeven voor groepen van 20 deelnemers en nam slechts één dagdeel in beslag. Hierbij maakten we gebruik van slimme werkvormen, zoals een razende reporter die video-opnames maakte. Hiervan is uiteindelijk een videofilm over de VVV-praktijk gemaakt. Deze film met de eigen medewerkers laat verschillende situaties zien die zowel “goed” als “fout” zijn opgelost. Deelnemers leren namelijk van elkaars gedrag.
De medewerkers werden zich door de training bewuster van de merkwaarden van de VVV en gingen deze waarden ook beter uitdragen. Zowel in woord als daad. In 2012 won VVV Nederland de NIMA Internal Branding-prijs omdat ze met het vernieuwde VVV-concept vooruitstrevend bezig zijn. Het opleidingstraject heeft hier zeker een belangrijke rol in gespeeld.
Leonie Smid, Projectcoördinator Opleidingen, Kennisontwikkeling & Kwaliteitszorg bij de VVV:
'De trainingen die we samen met Boertien Vergouwen Overduin ontwikkelen en uitvoeren, worden door deelnemers hoog gewaardeerd. VVV-medewerkers ervaren de tools die zij ontvangen als waardevolle praktische handvatten. Natuurlijk moeten ze al het geleerde ook echt vasthouden. Boertien Vergouwen Overduin denkt hierin goed mee. Voor onze VVV-organisatie wordt nu volop gebruikgemaakt van slimmer lezen.'