Schiphol Group is een luchthavenonderneming met Amsterdam Airport Schiphol als belangrijkste luchthaven. Schiphol Group heeft ongeveer 2.100 medewerkers in dienst.
Schiphol Group was opzoek naar een management-developmentprogramma voor alle Schipholmanagers die de resultaten van hun team, de motivatie van hun medewerkers en hun eigen managementvaardigheden een flinke boost wilde geven. Dit programma moest geschikt zijn voor elke manager die al enige ervaring had in het leidinggeven.
Het traject people management is een resultaatgericht managementdevelopmentprogramma dat werkt als katalysator voor de sprong naar “modern leiderschap” binnen Schiphol Group. Dit programma ontwikkelt deelnemers tot integrale managers die vakinhoudelijk steengoed zijn en in staat om het beste uit hun team te halen. Dit programma is voor alle managers een vaste basis waar ze persoonlijke wensen aan kunnen toevoegen.
Het trainingsgedeelte van het traject bestond uit twee gedeelten, People management I en II. In beide onderdelen was modern, integraal en dienend leiderschap het centrale issue, maar in het tweede gedeelte, gericht op coaching en het verder brengen van de medewerkers, kwam het dienende aspect het meest prominent naar voren.
Deel I was voor alle managers die de resultaten en motivatie van hun team en de eigen managementvaardigheden een flinke boost wilden geven. De centrale onderwerpen waren:
In deel II leerden de deelnemers anderen naar resultaat te coachen. Resultaten boeken met het team door een goede combinatie van taak- en relatiegericht leiderschap is één, maar hoe kunnen anderen (medewerkers of managers waaraan leiding wordt gegeven) daadwerkelijk verder gebracht worden? Na afloop van de training zijn een aantal doelen bereikt:
Boertien Vergouwen Overduin ontwikkelde het traject in co-creatie met de klant, Schiphol Group.
De uitvoeringsfase van het programma bestond uit:
In het traject werd gebruikgemaakt van modellen en werkvormen rond:
De deelnemers evalueerden het traject gemiddeld met een overall score van 8.
Door de inzet van het Gallup-medewerkertevredenheidsonderzoek gaan deelnemers daadwerkelijk met hun team aan de slag. De managers organiseren feedback op hun manier van leidinggeven. Een gevolg hiervan is dat de managers binnen Schiphol concrete ideeën krijgen over hoe ze de medewerkertevredenheid en productiviteit kunnen vergroten.
Door de nul- en eenmeting op een aantal vaste competenties zien we dat de managers door het programma vaardiger zijn geworden in het voeren van gesprekken.
De algehele tendens is dat de deelnemers binnen Schiphol zeer tevreden zijn met het peoplemanagementprogramma. Zij waarderen de resultaatgerichtheid van het programma en de mate waarin er vrijheid is om eigen thema’s in te brengen.
Jelderik Schutz, Manager Talent & Leadership Development, Schiphol Group:
'Wij zijn zeer tevreden over het resultaat van de peoplemanagementtrainingen. Die hebben ons een flinke boost gegeven. Onze managers weten nu veel beter wat van hen verwacht wordt, ze hebben concrete leerervaring opgedaan rondom voor hen doeltreffende thema’s. Dankzij de toetsing aan de praktijk, voelen ook de medewerkers zich betrokken en zijn wij vanuit HR in staat om gericht de return on investment te monitoren.'