Menu
BVO logo

VVV Nederland

Maatwerk en Incompany

Gastheerschap

Onze opdrachtgever

VVV Nederland faciliteert en ondersteunt de 85 VVV-organisaties in Nederland die hun stad en/of regio promoten en zo een bijdrage leveren aan de lokale en regionale economie.

De opdracht

De VVV moest de VVV 2.0 worden. Een moderne organisatie, onderscheidend in excellent gastheerschap. Een organisatie waar bezoekers, zowel online als in de vestigingen, graag komen omdat ze er verrast worden door de persoonlijke en inspirerende benadering. Boertien Vergouwen Overduin was partner in dit traject en heeft in nauwe samenwerking met de VVV aan diverse modules op het gebied van gastheerschap gebouwd. De opdracht was om vanwege een relatief beperkte financiële armslag de kosten laag te houden. Daarnaast mochten medewerkers niet lang weg zijn van hun werkplek en moesten er betekenisvolle interventies gecreëerd worden.

De oplossing

Samen met de VVV hebben we slimme leerinterventies bedacht die pasten binnen de financiële mogelijkheden én die veel impact hadden. Een van de ontwikkelde trainingen was de VVV Agentschapstraining. Hierbij werd de kennis over het merk VVV vooraf opgedaan door middel van e-learning. De klassikale training werd gegeven voor groepen van 20 deelnemers en nam slechts één dagdeel in beslag. Hierbij maakten we gebruik van slimme werkvormen, zoals een razende reporter die video-opnames maakte. Hiervan is uiteindelijk een videofilm over de VVV-praktijk gemaakt. Deze film met de eigen medewerkers laat verschillende situaties zien die zowel “goed” als “fout” zijn opgelost. Deelnemers leren namelijk van elkaars gedrag.

Het resultaat

De medewerkers werden zich door de training bewuster van de merkwaarden van de VVV en gingen deze waarden ook beter uitdragen. Zowel in woord als daad. In 2012 won VVV Nederland de NIMA Internal Branding-prijs omdat ze met het vernieuwde VVV-concept vooruitstrevend bezig zijn. Het opleidingstraject heeft hier zeker een belangrijke rol in gespeeld.

Leonie Smid, Projectcoördinator Opleidingen, Kennisontwikkeling & Kwaliteitszorg bij de VVV:

'De trainingen die we samen met Boertien Vergouwen Overduin ontwikkelen en uitvoeren, worden door deelnemers hoog gewaardeerd. VVV-medewerkers ervaren de tools die zij ontvangen als waardevolle praktische handvatten. Natuurlijk moeten ze al het geleerde ook echt vasthouden. Boertien Vergouwen Overduin denkt hierin goed mee. Voor onze VVV-organisatie wordt nu volop gebruikgemaakt van slimmer lezen.'

Waar worden wij vooral om gewaardeerd?

Wij dragen bij aan het succes van organisaties

“De persoonlijke aanpak, in combinatie met het sterke beroep op de eigen verantwoordelijkheid, werkt heel erg goed.”

Patricia Dusseljee-Swijnenburg, HR Programma Manager Stork

 

“De plenaire workshop Self-awareness sloeg meteen al in als een bom.”

Bärbel Pieroth, adviseur Management Development en Organisatiecoach Spaarne Gasthuis

 

“Overtuigende adviezen, daar gaan ze voor bij de gemeente Venlo.”



 

“Ambtenaren van de gemeente Zoetermeer pakken nu proactief te regie. Zij tonen eigenaarschap en blijven in balans.”



 

“Door het MD-traject zien we dat managers nu meer samenwerken over de organisatieonderdelen heen.”

Luc Dahlmans, senior adviseur P&O en projectleider Gemeente Maastricht
 

“Het traject People Management heeft ons een boost gegeven. Onze managers weten beter wat van hen verwacht wordt.”

Jelderik Schutz, Manager Talent & Leadership Development, Schiphol Group
 

Zonder goede workshops en ondersteunende coaching was het ons niet gelukt om te zijn waar we nu staan.

Peter Augustinus, directeur IBK Groep