Goede medewerkers maken een goede organisatie. Om medewerkers goed te begeleiden in hun ontwikkeling en functioneren op de werkvloer, voeren de meeste werkgevers een jaargesprek/functioneringsgesprek. In de afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar het jaargesprek nieuwe stijl. Als leidinggevende is het goed om op de hoogte te zijn van deze nieuwe aanpak en om je voor te bereiden op het functioneringsgesprek. In deze blog helpen we je daarmee. Ook hebben we voor medewerkers een aantal tips om je voor te bereiden op het beoordelingsgesprek.
Het jaargesprek nieuwe stijl is een eigentijdse benadering van het traditionele functionerings- en beoordelingsgesprek. De ‘oude stijl’ fungeerde vooral als een momentopname van het functioneren en de prestaties van een medewerker en diende vooral als beoordelingsmoment. De nieuwe stijl is meer ontwikkelgericht en draait om continue feedback gedurende het hele jaar. Er ligt zo meer focus op de groei, het potentieel en de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Ook vinden er vaker feedbackmomenten plaats voor een meer dynamische en continue beoordeling. Dit biedt de medewerker een stok achter de deur om met de eigen ontwikkeldoelen bezig te blijven. Waar bij de oude stijl een vast stramien gevolgd werd, is er bij het nieuwe gespreksmodel meer flexibiliteit en ruimte voor open dialoog.
De overstap naar het jaargesprek nieuwe stijl brengt niet alleen veranderingen in aanpak met zich mee, maar ook flinke voordelen:
Deze voordelen benadrukken niet alleen de verbeteringen in individuele prestaties, ze dragen ook bij aan het versterken van de organisatiecultuur. Het jaargesprek nieuwe stijl legt de nadruk op toekomstige ontwikkeling en de bijdrage aan het succes van de organisatie.
Een goede voorbereiding is cruciaal voor een effectief functioneringsgesprek. Je kunt je het beste voorbereiden door al in een vroeg stadium vóór het functioneringsgesprek te documenteren wat jou opvalt aan bepaalde medewerkers, hun talenten en uitdagingen. Deze kunnen in het functioneringsgesprek de basis zijn voor suggesties voor ontwikkeldoelen. Je medewerkers moeten hier zelf ook al over na hebben gedacht. Inventariseer hun wensen en ideeën en stel op basis hiervan een agenda op. Denk daarbij ook alvast na over de vragen die je wilt stellen. Een aantal veelgestelde, effectieve vragen zijn:
Het belangrijkste is om een ontspannen en informele sfeer te creëren. Zo’n persoonlijk gesprek kan namelijk best wel spannend zijn voor de medewerker. Daarnaast willen jullie ook allebei een effectief gesprek hebben met goede uitkomsten voor beide partijen. Daarom geven we je een aantal do’s en don’ts mee voor het functioneringsgesprek:
Ben jij medewerker? Dan is al het bovenstaande al voor een groot deel wat je kan verwachten van het functioneringsgesprek. Zelf kan je dus ook al enige voorbereiding doen. Bijvoorbeeld door na te denken over je leerdoelen, door in je dagelijkse werk te constateren wat er goed gaat en wat er beter kan. Bedenk ook voor jezelf de antwoorden op de veelgestelde vragen die hierboven genoemd zijn. Verwerk wat jij zelf wilt bespreken in een eigen agenda en deel deze met je leidinggevende. En ook belangrijk: zie het functioneringsgesprek niet als een verplichting, maar als een manier om samen met je leidinggevende te werken aan je eigen ontwikkeling. Want daar is het functioneringsgesprek voor.
In een aantal leiderschapstrainingen gaan wij dieper in op de rollen van leidinggevenden als coach en ontwikkelingsbegeleider. Wil jij meer uit deze rollen halen? Bekijk dan de trainingen Coachend Leidinggeven, Functionerings- en Beoordelingsgesprekken en Ontwikkelgerichte Gesprekken Voeren.