Nu veel mensen thuiswerken, lijkt het wel alsof de laptop in de avonduren vaker open gaat. Je woonkamer is immers kantoor geworden. En als een collega vraagt of je er nog ‘even’ iets bij kunt pakken, denk je misschien: ach, even kan wel. Tot je lunchwandelingen er weer bij inschieten. Tijd om de kunst van het nee zeggen onder de knie te krijgen.
Juist nu is het belangrijker dan ooit om assertief te kunnen zijn. Juist nu werktijd en tijd om te werken een heel andere dynamiek hebben gekregen, zou je de grens tussen werk en privé goed moeten bewaken. Wat meer opkomen voor jezelf dus. Voor je wensen en je mening. Eigenlijk zou je wat vaker nee moeten zeggen. Maar ja, hoe doe je dat op een prettige én doeltreffende manier?
Uitgangspunt van assertiviteit is dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw gedrag. Jij bepaalt wat goed of slecht voor je is. Je laat je daarbij niet leiden door wat anderen denken. Of door wat je denkt dat anderen denken. Dat wil niet zeggen dat je je asociaal gedraagt of dat anderen je niets kunnen schelen. Integendeel, wanneer je assertief bent, gedraag je je als iemand die rekening houdt met anderen, maar wel altijd zijn of haar eigen keuzes maakt.
Stel, je krijgt een verzoek dat je eigenlijk niet wilt uitvoeren. Om nou metéén nee te zeggen, dat voelt waarschijnlijk niet goed. Zowel voor jou als voor de vraagsteller niet.
Stap 1: Vraag daarom eerst door. Wat verwacht de ander nu eigenlijk precies van je? Je kunt geen nee zeggen tegen een opdracht die je niet goed begrijpt of die niet volledig is. Misschien kun je het toch doen als blijkt dat de opdracht anders is dan je in eerste instantie dacht.
Stap 2: Als het tóch niet past, zeg dan duidelijk ‘nee, dat kan ik niet oppakken’. Doe dit duidelijk en zonder al te veel argumenten. En neem al helemaal niet je toevlucht tot smoezen en excuses. Nergens voor nodig! Als iemand iets vraagt, dan mag het antwoord ook gewoon nee zijn.
Stap 3: Luister vervolgens naar de reactie van de ander. Schenk aandacht aan zijn of haar gevoel. De ander is waarschijnlijk niet zo blij met jouw nee. Hij of zij heeft het recht om dit tegen je te zeggen.
Stap 4: Als het nodig is, kun je hierna nogmaals nee zeggen. Eventueel met een mogelijke oplossing erbij. Je laat daarmee zien dat je het wel belangrijk vindt om mee te denken met de ander. Je kunt bijvoorbeeld een ander moment voorstellen of nadenken welke collega wellicht meer tijd heeft.
Dan kan bijvoorbeeld met een training als Assertief op het Werk of Assertief en Zelfverzekerd Communiceren. Kijk ook eens op www.bvo.nl voor een overzicht van al onze assertiviteitstrainingen. Vertel ook eens aan onze opleidingsadviseurs waar jij precies moeite mee hebt, dan kunnen zij met je meedenken over een passende training voor jou. Je kunt onze adviseurs bereiken via 035 – 6 956 200 of info@bvo.nl.
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.