Menu
BVO logo

‘Don’t be scared, be prepared for the digital future’

Blockchain, artificial intelligence, big data: digitale innovatie is een van de meest actuele thema’s in de financiële sector. Hoe ga om met deze ontwikkelingen? Rabobank helpt haar medewerkers op weg met het opleidingstraject Fit for the digital future, ontwikkeld door NCOI Groep, waaronder Boertien Vergouwen Overduin, NIBE-SVV, Computrain en NCOI Opleidingen. In gesprek met een aantal stakeholders.

Medewerkers in beweging brengen

Rabobank en NCOI Groep raakten twee jaar geleden in gesprek over een mogelijke samenwerking. “In deze verkennende gesprekken kwamen we steeds uit bij hetzelfde vraagstuk: hoe zorg je ervoor dat medewerkers in staat zijn zich aan te passen aan de continu veranderende wereld om hen heen? En wat zijn de consequenties van de actuele digitale ontwikkelingen op het werk dat zij doen? Voor sommige medewerkers zal de manier waarop zij werken veranderen, voor andere medewerkers zal het werk wat zij doen op termijn zelfs helemaal verdwijnen”, vertelt Mathijs de Boer, Business Development Manager bij NCOI Groep.
 
De gezamenlijke conclusie van deze gesprekken? ‘Don’t be scared, be prepared’, zoals Janine Vos, CHRO van de Rabobank het verwoordde. Deze quote vormde de basis voor de ontwikkeling van het nieuwe opleidingstraject Fit for the digital future. “Het traject is bedoeld om medewerkers in beweging te brengen. We willen ze laten reflecteren op de huidige en toekomstige digitale ontwikkelingen en de impact hiervan op hun eigen werk”, vertelt Vanessa Reijers, Lead Learning en Development bij de Rabobank. “Op die manier willen we ervoor zorgen dat medewerkers zelf de regie pakken over hun eigen ontwikkeling en groei, zodat ze ook in de toekomst duurzaam inzetbaar blijven. Of dat nu binnen of buiten de Rabobank is.”

Andere afslag

Het opleidingstraject Fit for the digital future duurt uit vier dagen. Op de eerste dag staat blockchain centraal. Iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar wat het precies? En wat kan je er wel en niet van verwachten? De tweede dag verdiepen de deelnemers zich in big data en Artificial Intelligence (AI), waarmee volop wordt geëxperimenteerd in de financiële sector. Welke mogelijkheden bieden AI? En hoe zet je AI in om klanten beter van dienst te kunnen zijn? Op deze twee dagen sluiten ook Rabobank-experts aan om te delen welke concrete toepassingen met blockchain, AI en big data er binnen de Rabobank al zijn.
 
De derde dag staat met Meet the Market en een netwerkborrel in het teken van persoonlijke gesprekken met mensen zelf voor een baan kozen waarin ze te maken hebben met de allernieuwste digitale ontwikkelingen. Hierbij wordt gestreefd naar een combi van Rabobankmedewerkers en mensen die elders werken, om zo een verbinding te maken tussen interne en externe doorgroeimogelijkheden. “Deze persoonlijke gesprekken geven deelnemers meer inzicht in de weg die anderen hebben afgelegd om te komen waar zij nu zijn. Hoe neem je die andere afslag in je loopbaan en welke uitdagingen kom je onderweg tegen? Dit proberen we inzichtelijk te maken door ervaringsdeskundigen hun eigen persoonlijke verhaal te laten vertellen”, vertelt Aleid Erbrink, Programmamanager bij Boertien Vergouwen Overduin.
 
De laatste dag van het opleidingstraject staat in het teken van design thinking: op basis van deze methode gaan deelnemers onder begeleiding van een vakdocent van Computrain in kleine groepen aan de slag met een actueel vraagstuk. Deze laatste dag kan ook een opmaat zijn naar een praktijkopdracht die medewerkers kunnen uitvoeren voor eventuele studiepunten.

Omarm de toekomst

Volgens Aleid is het programma Fit for the digital future een heel effectieve manier om kennis te maken met de nieuwste digitale ontwikkelingen en die te verbinden aan je eigen rol, vaardigheden en loopbaan. Mathijs legt het verder uit: “Met het opleidingstraject proberen we huidige en toekomstige ontwikkelingen te ‘demystificeren’. Een medewerker die beter begrijpt wat de toekomst gaat brengen, zal deze toekomst niet alleen eerder omarmen maar ook eerder nieuwe kansen zien. Voor zichzelf én voor anderen.”
 
Waar de pilot van het opleidingstraject startte met allerlei filmpjes en voorbeelden ter inspiratie, is er inmiddels voor gekozen om direct met de inhoud te beginnen. “We kwamen er al snel achter dat de deelnemers op zoek zijn naar meer gerichte verdieping op de consequenties van al deze ontwikkelingen”, merkt Aleid op.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Frank Stokman, jurist bij de Rabobank, nam deel aan het opleidingstraject. Deels was dat uit persoonlijke interesse. “Ik wist al wel iets over blockchain en AI, maar was op zoek naar een verdiepingsslag. Digitale innovaties hebben impact op alles wat we bij de Rabobank doen. Stel dat een kredietaanvraag via AI wordt beoordeeld: je stopt een groot aantal gegevens in een systeem en dat levert met één druk op de knop een toekenning of afwijzing op. Maar wat gebeurt daar tussenin? Want als het systeem een kredietaanvraag afwijst, dan wil je dat natuurlijk wel goed kunnen uitleggen aan de klant.”
 
Frank vindt dat banken een andere verantwoordelijkheid hebben dan bijvoorbeeld de fintechs die vaak groot zijn geworden in een andere tijd en omgeving waarin ze vrijwel alles wat ze maar wilden konden doen met data. “Als een bank AI-oplossingen wil inzetten of data wil gebruiken om bijvoorbeeld de service aan de klant te verbeteren, dan ligt die bank direct onder een vergrootglas. Terecht, want ik ben van mening dat wij als bank een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. We moeten alles wat we doen kunnen uitleggen aan de klant of toezichthouder en ook altijd zorgvuldig omgaan met gegevens”, zegt Frank.
 
De jurist heeft nog wel een goede suggestie voor het vervolg. “Ik denk dat het een verrijking voor het programma is als minimaal de helft van het aantal ervaringsdeskundigen bij Meet the Market een Rabobank-medewerker is. Zij kunnen goed schetsen wat je bijvoorbeeld zou moeten regelen met je manager om een stap te maken in je loopbaan. Bovendien nodig je een interne collega sneller uit voor een kop koffie om eens verder te praten.”

Nieuwe kansen

Vanessa vraagt Frank of hij het gevoel heeft dat hij dankzij het opleidingstraject een betere gesprekspartner is. Frank knikt bevestigend. “Hoewel ik niet elke dag met deze onderwerpen te maken heb, zit ik wel regelmatig met ICT’ers aan tafel. De extra kennis heeft mij geholpen om hun werk beter te begrijpen. Bovendien weet ik ook beter waar ik zelf in mijn werk rekening mee moet houden”, zegt hij. Aleid zegt dat medewerkers van lokale banken haar vertellen ze regelmatig een klantgesprek voeren waarin woorden als blockchain en AI vallen. “Je wilt daar dan toch over kunnen meepraten. En dat geldt niet alleen voor lokale adviseurs, maar bankbreed. In de toekomst zal iedere medewerker zijn of haar functie zien veranderen door de inzet van allerlei slimme oplossingen en technieken”, zegt Aleid.
 
Volgens Mathijs levert dat juist ook allemaal nieuwe kansen op. “Waar een adviseur voorheen bezig was met het analyseren van hypotheekaanvragen, ligt er nu met één druk op de knop een advies klaar. Je moet kunnen uitleggen waarom dat advies uit de computer is gerold, maar uiteindelijk heb je als adviseur wel meer tijd om in gesprek te gaan met je klanten.”

Maatwerk

En hoe bevalt de samenwerking in de dagelijkse praktijk? “Wij willen ontzorgd worden en dat is precies wat er gebeurt”, zegt Vanessa. “Ik ervaar onze samenwerking als erg prettig en constructief. We overleggen op reguliere basis om het traject in goede banen te leiden en er is ook altijd ruimte om nieuwe onderdelen toe te voegen als daar behoefte aan is. Voor ons voelt het echt als maatwerk.”

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd wat wij kunnen betekenen voor jou en jouw organisatie, neem dan contact met ons op via 035- 6956211 of incompany@bvo.nl. Wij komen graag vrijblijvend bij je langs om te sparren.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant