Menu
BVO logo

10 communicatietips voor de werkvloer

Zo lopen uw gesprekken vloeiender en zijn ze effectiever!

Iedereen kent het belang van effectieve en heldere communicatie. Maar wat zijn nu de belangrijkste factoren? Hieronder 10 tips om gesprekken op de werkvloer vloeiender en effectiever te laten verlopen.

Verplaats je in de ander

Stel vragen
Dit klinkt vrij gemakkelijk, maar vaak is het lastig om vragen te blijven stellen. Probeer het toch. Door vragen te stellen kom je echt achter de ideeën, gedachtes en gevoelens van je gesprekspartner. Wees nieuwsgierig in een gesprek.

Ga af op lichaamstaal
Hoe zit je gesprekspartner erbij, hoe kijkt hij en hoe klinkt hij? Dit geeft je ontzettend veel waardevolle informatie.

Luister
Dat betekent dat je heel actief bezig bent om te luisteren wat de ander vertelt. Laat je gedachten niet afdwalen en neem het verhaal niet over.

Vat regelmatig samen
Doe dit voor de ander, om te laten zien dat je hem begrepen hebt, maar doe dit ook voor jezelf. Je onthoudt het verhaal beter en misverstanden worden vermeden.

Denk aan jezelf

Luister goed naar wat jezelf vindt en vertrouw daarop. Vertrouwen hebben in jezelf is belangrijk, in welk gesprek dan ook.
Zeg ook duidelijk wat je vindt en denkt. Doe dit door feedback te geven op de ander.
Wees je wel bewust van de manier waarop je het zegt, blijf respectvol in het gesprek.
Bereid een gesprek goed voor. Weet van tevoren wat je uit een gesprek wilt halen. Een doel geeft je focus tijdens een gesprek.
Maar blijf tijdens het gesprek ook open staan voor de ideeën van de ander.

Denk aan de context

Waar en wanneer ga je het gesprek houden? Dit kunnen belangrijke factoren zijn en ze hebben invloed op het gesprek. Zorgt dat je een plek vindt waar jij je op je gemakt voelt.

Besteed aandacht aan de afloop van het gesprek. Als alles gezegd is, welke afspraken moet je dan nog maken? Maak deze zo concreet en duidelijk mogelijk voor je gesprekspartner en voor jou. Als er nog dingen blijven liggen die jij besproken wilt hebben, dan geef je dit meteen aan. Dit voorkomt onduidelijkheid achteraf.

Laatste tip: Breng alle hierboven genoemde tips in de praktijk. Maar doe dit niet allemaal tegelijk, want dat wordt lastig. Neem je voor om in elk gesprek één ding te proberen en kijk wat het je oplevert. Gaat het goed, voeg dan weer iets nieuws toe.

Auteur: Mark Polman

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant